wtorek, 24 lipca 2012

Tranzyt ISS na tle Jowisza i Wenus (1/2)

Mapka trasy przelotu ISS, czerwona strzałka
wskazuje kierunek lotu. 
Aktualnie trwa kolejny poranny sezon widoczności Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Już jutro - 25 lipca - poczynając od Gór Izerskich (m.in. schronisko Orle w Izerskim Parku Ciemnego Nieba) przez Szklarską Porębę, południe Jeleniej Góry, Strzegom, większą część Wrocławia, Oleśnicę i Kępno przebiegnie pas o łącznej szerokości prawie 19 km, w którym możliwe stanie się zaobserwowanie tranzytu ISS na tle dwóch najjaśniejszych planet: Jowisza i Wenus.
W Strzegomiu stacja pojawi się 10 stopni nad zachodnim-południowo-zachodnim horyzontem o 4:23 (odległość: 1459 km), po czym będzie stopniowo jaśniała na niebie osiągając maksimum blasku -3,1 mag. o 4:26 (odległość: 480 km) prawie 60 stopni nad południowym-południowo-wschodnim horyzontem. Po tym jej wysokość i jasność zaczną maleć, by najpierw o 4:28:15 (odległość: 793 km) wzmocnić blask Jowisza, a 39 sekund później (odległość: 1022 km) dołączyć do Wenus i wreszcie o 4:30 (odległość: 1465 km) zniknie nam z oczu w słonecznej łunie10 stopni nad wschodnim horyzontem.

Na szczęście pogoda jest obecnie sprzyjająca, więc mam nadzieję, że będę miał co zamieścić w jutrzejszym poście ;-).
Zachęcam do obserwacji tego ciekawego przelotu, jednak ze względu na krótki czas przed wschodem Słońca, warunki będą najbardziej sprzyjające na terenach wymienionych jako pierwsze. Nie znaczy to jednak, że mieszkańcy pozostałej części Polski nie będą mięli na co patrzeć, stacja nie przetnie planet, ale przeleci w ich pobliżu.

6 komentarzy:

  1. Spoko ja się piszę na to żeby to jutro obejrzeć.

    OdpowiedzUsuń
  2. Odwołując się do filmiku z ISS - jestem fanką, jak pisałam, takich krótkich filmików. A najlepsze z nich, które łączą w sobie świetną muzykę ale co najważniejsze fantastyczne obrazy krajobrazu nocnego nieba widzianego z Ziemi, tworzy Tom Lowe. To astrofotograf, któremu przypadł tytuł astrofotografa roku 2010. W sieci można obejrzeć wycinki jego produkcji, która zapiera dech w piersiach. Daje linka do stronki :
    http://timescapes.org/

    Jeśli moja skarbonka będzie gotowa do stłuczenia, to może zainwestuję w płytkę :D Sadzę, że całość jest fantastyczna tak jak udostępniony przedsmak.

    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  3. A co Pan myśli na temat tego zjawiska : http://fly-off-into-nasa.blogspot.com/2012/07/uk-okoohoryzontalny.html ? Jest Pan chyba znacznie bardziej doświadczony i może uda się otrzymać fachową poradę w tej sprawie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. W życiu nie pomyślałabym, że z Ciebie taki młody smyk jest hihi
    Wiesz, Twój blog wygląda tak.. hmmm profesjonalnie, więc stwierdziłam, że jego autor to już musi być doświadczonym miłośnikiem astro, który siedzi w branży od kilkunastu ładnych lat... Blog genialny, fajnie, że odnajduję coraz więcej młodych ludzi, którzy mają taką pasję. Jak pewnie zauważyłeś mój blog jest trochę inny. Takie jak Twój nazywam profesjonalnymi, bo moim zdaniem wpisy jakie zamieszczasz są na high five - od takiej nazwijmy to "technicznej" strony. A mój to raczej taka zabawa ze światem astro. Nie mogę zamieścić np. relacji z obserwacji, gdyż nie mam czym ich prowadzić a na sprzęt jeszcze przyjdzie mi poczekać. Niedawno pisałam koledze, że mój blog nigdy nie będzie tak konkretnie przedstawiał astronomii jak np. Hawkeye Astro-Blog i .... Epicykl!

    OdpowiedzUsuń
  5. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  6. A co do nasycenia barw to fotki owszem wpadły do fotoedytora, ale tylko po stempelek z adresem bloga. Pewnie lepiej wyglądały by przy opcji z wyeksponowaniem kolorów, ale posta wrzucałam na szybko i nawet się nie zastanawiałam.
    A jeśli już mowa o fotografiach to ta, gdzieś tam już chyba z dołu blogu, z ostatniej burzy jest genialna. Kiedyś próbowałam ustrzelić coś podobnego, ale niestety nie miałam szczęścia... a i może ustawienia nie były zbyt dobre, bo dobrze sobie radzę na makro i przy oświetleniu bocznym z tym sprzętem. Muszę go rozpracować, więc nie pogardzę Twoją radą, co do fotografowania efektów specjalnych burzy :) No i ta niesamowita fotografia krajobrazu nocnego nieba, wirówki i meteory w kadrze - kiedy ja to opanuję. Przy zdjęciach takich jak to (z błyskawicą) które zrobiłeś czuję się taaaaka malutka

    OdpowiedzUsuń